In dit item komt alle informtie langs die van belang is rond de restauratie van de wagon van de Dedemsvaartsche Stroomtramweg Maatschappij.

Nog wat laswerkzaamheden door Wim Schoemaker aan de wagon.

Op dinsdag 14 Augustus zijn de wielen voor de wagon opgehaald door Geert Schoemaker, Gerard Kerpel, Jan Schuurman en Thijs Visscher.

Ze werden in Katwijk bij de stoomtrein Katwijk Leiden opgeladen.  https://www.stoomtreinkatwijkleiden.nl/

 -------------------------------

Joopkoopman heeft het werk aan de DSM wagon op film vastgelegd! Klik op de volgende link: https://youtu.be/VPjUyorUxzs

---------------------------------------------------------------

Tussendoortje.....

We  hebben in het depot van het museum ondertussen ook een carbid lamp gevonden deze kon men aan de achterse wagon hangen als een soort achterlicht.

Nu moet die ook nog gerestaureerd worden wie heeft er ambitie voor om dit te doen?

 

De rails uit Dedmsvaart is geariveerd en opgeslagen naast het museum, hier komt te zijner tijd de wagon op te staan.

Originele DSMrails uit 1877, Zien er zeer bereden uit. Gehaald uit buurtschap De Polle op 28.12.2017. Getipt door Wim Schoemaker Foto: Egbert Boschman

In de ene rails zit een las, mooi om te bekijken hoe ze dat toen deden. Aan de afdrukken is de onderlinge afstand van de bielzen te herleiden.

Ondertussen wordt ook nog gezocht naar de wielen, als iemand een tip heeft houden we ons aanbevolen.

 

            

Geert heeft ondertussen ook nog de orginele tramrails ondekt in Dedemsvaart.

Deze wordt binnenkort getransporteerd naar Nieuwleusen.

Maar ook onze vrijwilligers leven mee, Joke en Andries Bos ontdekten in Zwolle op De Brink tramrails van het DSM lijntje.

Op deze paats eindigde en begon de reis van de goederen wagons om gelost en geladen te worden.

Hier ligt nog een stukje in het wegdek.

Bron van de foto Blekersweg: Van stoomtram tot DVM - A.E. van Bergen - H. Zandbergen

 

We hebben een kolom boormachine met nog ouderwetse riem aandrijving gekregen. Deze is geschonken door Klaas Schoemaker.

Hier zijn Thijs Visscher en Jan Huzen aan het werk.

 

Hier is de wagon ontdaan van al het houtwerk en is er al veel roest verwijderd.

 

 

Van Nieuwleusen Synergie ontvingen we check ter ondersteuning voor restauratie van dit Nieuwleuser erfgoed.

 

 

Even een paar plaatjes van wat in feite al oud nieuws is: details van de staat waarin de wagon bij aankomst in de werkgroep verkeerde.

            

---------------------------------------------------

25-07-2017

Nou nog alleen het onderstel !
Was dat maar waar Maar we zijn wel een stukje verder gekomen: een deel van de wagonploeg heeft  dinsdag 25 juli  een bezoek gebracht aan het museum Stoomtrein Katwijk Leiden.
 We werden daar zeer gastvrij ontvangen door Ab Reinders en kregen zelfs een eigen rijtuig met locomotief om ons te verplaatsen. 
Maar buiten die gastvrijheid hebben we ook duidelijk gezien hoe onze wagon eruit moet gaan zien. Geert heeft wat maten overgenomen en we hebben ook inspiratie op gedaan. 
Het museum Stoomtrein Katwijk staat open voor eventuele hulp en advies. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen met het regelen van een stel rails!
 Al et al een boeiend en zinnig bezoek.We blijven contact houden met die club en natuurlijk hebben we ze uitgenodigd voor een bezoek aan Palthehof en onze wagon.
 -------------------------------
 

17-07-2017

Inmiddels heeft ook de pers onze activiteiten rond de wagon ontdekt.

Ziehier het artikel dat in de Meppeler Courant is geplaatst:

--------------------------

11-07-2017

Zoals we eerder meldden: het typenummer van de wagon is gevonden! Na veel gezoek en goed opletten werd het onder de verf op een van de onderdelen van de wagon aangetroffen. Het is typenummer E 33. Van dit type zijn 52 wagens gemaakt en deze dateert uit 1907.
Deze wagon blijkt oorspronkelijk van DSM te zijn geweest en niet, zoals gedacht van EDS (Eerste Drentsche Stoomtram), waarmee DSM in 1935 een fusie aanging. 
Dat is nog een belangrijk gegeven ook, want de oorspronkelijke kleur van de wagen is in dat geval donkerbruin. De EDS-wagens waren grijs. Zonder het typenummer hadden we blijven denken dat het oorsponkelijk een EDS wagen was en hem dus grijs geverfd. Een foutje is voorkomen........

Er is trouwens veel belangstelling voor het project. Vandaag kwam de Meppeler Courant kijken en foto's maken. 

--------------------------------

06-07-2017

Eeerst moet er schoongemaakt worden. Een flink karwei, waar op dinsdag- en donderdagmorgen verschillende mensen mee bezig zijn. De vaste kern bestaat nu uit: Geert, Jan, Gerard, en Thijs.

En het typenummer is gevonden! Daarover later meer!

    

 

   

--------------------------------------------------

19-05-2017

Nog een paar foto's van de wagon. Het was nog niet zo eenvoudig om hem weg te halen......

    

     

 ----------------------------------------------------

13-05-2017

Het stond al heel lang op ons verlanglijstje: bij het museum een wagon plaatsen van de oude trein die langs de Dedemsvaart reed.
En het is gelukt! Simpel was het niet: de betreffende wagon stond in een tuin achter het pand waar nu Albert Hein zit. Er was een flinkr truck voor nodig om hem daar uit te krijgen en nu staat hij op een plek waar hij gerestaureerd kan worden.Geert Schoemaker heeft inmiddels uitgezocht dat het een goederenwagon is van de Dedemsvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij uit de serie E, gebouwd tussen 1886 en 1910. Het grootste deel werd gemaakt in Dedemsvaart. De lijn werd in 1947 opgeheven en de wagons verkocht aan een sloopbedrijf. Een deel kwam terecht bij mensen die wel een schuurtje konden gebruiken. Zo ook deze, die Patrick van der Linden vorig jaar aantrof in het huis aan de Burgemeester Backxlaan dat hij kocht. De Historische Vereniging Níj'luusn van vrogger kreeg daar lucht van en kan nu aan het werk.

Dat was en wordt nog een heel avontuur! We houden u op de hoogte!

          

          

       

      

 -------------------------------------------