Project Wagon

 

In dit item komt alle informatie langs die van belang zijn rond de restauratie van de wagon van de Dedemsvaartsche Stroomtramweg Maatschappij.

Voor de volgers van dit project: klik hier voor wetenswaardige info over het reilen en zeilen van de tramlijn aan het begin van 1900

De rails ligt er weer na 133 jaar, zie het Krantenbericht van 8 mei 1886

"De eerste rails is aangekomen (per schip - HV) en langs een deel van de weg gelost."  Een week later kwamen de dwarsliggers; bielzen. Een dwarsligger is een onderdeel van de bovenbouw van een tramlijn. De dwarsliggers dragen de spoorstaven en de treinen die daar overheen rijden. Ze houden de beide spoorstaven in de gewenste spoorbreedte -106,7 cm voor de tram- uit elkaar. De dwarsliggers worden weer gedragen door het ballastbed. Op 3 december is het grind voor dat bed, dat onze ploeg al uitgegraven en zover gevuld had dat de bielzen erop konden, gestort. "Met het in orde brengen van de aarden baan, was men reeds begonnen. Het zijn solide stalen rails", vervolgt de krant van 123 jaar geleden. In 1947 is de tramlijn opgebroken en is de rails verkocht aan particulieren en als oud ijzer. Van de fam. Nijboer kregen we nog zo'n origineel stuk rails uit 1886, dat ze 72 jaar gebruikt en bewaard hebben. Over 'solide' gesproken! De goederenwagon E33 komt zo weer op z'n eigen rails te staan.

 

 

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is koud daarom binnenwerken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het grind is gearriveerd en wordt gekeurd.

 

 

Het zand zit er in en Jan Schuurman trilt het aan.

Wim Schoemaker heeft een grote schop en graaft het gat om een spoorbed te maken.

De plek wordt afgeplagd.

 

 Hier komt de tramrail met een laad en losplaats

De treeplank is gemonteerd.

Wim verricht het laswerk voor de as potten, 6 augustus 2019.

 

Gerard en Jan aan het werk.

 Geert zit onder wagon.

Ze zijn geariveerd bij de restauratieplek van Jan Schuurman, 30 juli 2019.

 Gerard kreeg alle roest er niet af daarom maar laten stralen en coaten.

Gerard is de wielen aan het ontroesten voordat ze er onder gemonteerd worden.

 

 Het verenpakket is onder de wagon gemonteerd, juli 2019.

 

 

 

Diverse onderdelen voor bladveren.

 

 

De bladveren helemaal nieuw.

 

Het veren pakket uitgestald.

De wielen die we gekocht hebben bij  de vereniging Stoomtrein Katwijk Leiden en opgeslagen bij het mueum gaan nu naar bouwloods om die te monteren samen met het verenpakket.

Wim Schoemaker en Jan Schuurman bij het transport.

 

 Wim Schoemaker  heeft stevige bokken gelast om de wagon veilig omhoog te zetten voor montage van de verenpakketten.

 

De schuifldeur is strak afgemonteerd.

 

 

 

Gerard monteerd hier de geleide rollen voor de schuifdeuren.

 

 

Het werk vordert gestaag en wij krijgen ook regelmatig kijkers.

 

Jan legt de laatste hand aan het dak.

 

 

 

De buitenkant ziet er goed uit in de orginele kleur.

 

Het dakleer gaat er op. Thijs let op zijkant voor de overlapping.

Het dakleer wordt er opgebrand Thijs zorgt voor de afwerking.

 

 

 

 Jan legt de laatste hand aan het dak.

 

 

Gerard                                                                                                                      

 

 

Geert                                                                                                                        

   

Jan en Gerard

 

 De plank met wagonnummer is gemonteerd.

 

 

Geert is thuis bezig om het unieke wagon nummer te schilderen.

Vrijdag 14 december heeft het restauratieteam van de Historische vereniging Ni’jluusn van vrogger de DSM-tramwagon verhuisd van de grote loods aan de Bijkersweg van Klaas Stegeman naar de schuur van Jan Schuurman aan het Zandspeur.

De wagon is nu gestald in de schuur van Jan Schuurman, die zelf ook deel uitmaakt van het restauratieteam. Jan is een gepensioneerd timmerman en dat komt de restauratie zeker ten goede. Er staan de vrijwilligers nog heel wat uren werk te wachten, voor de wagon weer als vanouds de uitstraling heeft die tot de verbeelding zal spreken. De wagon is nu al een stuk erfgoed waar we zuinig op zijn. Wij gaan er daarom een goede bestemming aan geven. De wagon gaat de verbinding tussen het verleden en het heden maken. Helemaal gerestaureerd zal het De Verhalenwagon van Den Hulst en Nieuwleusen worden.

 

 

De bodemplanken van de wagon worden op maat gezaagd door Jan Schuurman en ze worden er ingelegd door Geert Schoemaker, Gerard Kerpel, Thijs Visscher en Jan Huzen.

 

Dit is een speciale bout om de vloerdelen vast te zetten en bijelkaar houden zodat er geen kieren ontstaan.

 

  

  

Nog wat laswerkzaamheden door Wim Schoemaker aan de wagon.

Op dinsdag 14 Augustus zijn de wielen voor de wagon opgehaald door Geert Schoemaker, Gerard Kerpel, Jan Schuurman en Thijs Visscher.

Ze werden in Katwijk bij de stoomtrein Katwijk Leiden opgeladen.  https://www.stoomtreinkatwijkleiden.nl/

 -------------------------------

Joopkoopman heeft het werk aan de DSM wagon op film vastgelegd! Klik op de volgende link: https://youtu.be/VPjUyorUxzs

---------------------------------------------------------------

Tussendoortje.....

We  hebben in het depot van het museum ondertussen ook een carbid lamp gevonden deze kon men aan de achterse wagon hangen als een soort achterlicht.

Nu moet die ook nog gerestaureerd worden wie heeft er ambitie voor om dit te doen?

 

De rails uit Dedmsvaart is geariveerd en opgeslagen naast het museum, hier komt te zijner tijd de wagon op te staan.

Originele DSMrails uit 1877, Zien er zeer bereden uit. Gehaald uit buurtschap De Polle op 28.12.2017. Getipt door Wim Schoemaker Foto: Egbert Boschman

In de ene rails zit een las, mooi om te bekijken hoe ze dat toen deden. Aan de afdrukken is de onderlinge afstand van de bielzen te herleiden.

Ondertussen wordt ook nog gezocht naar de wielen, als iemand een tip heeft houden we ons aanbevolen.

 

            

Geert heeft ondertussen ook nog de orginele tramrails ondekt in Dedemsvaart.

Deze wordt binnenkort getransporteerd naar Nieuwleusen.

Maar ook onze vrijwilligers leven mee, Joke en Andries Bos ontdekten in Zwolle op De Brink tramrails van het DSM lijntje.

Op deze paats eindigde en begon de reis van de goederen wagons om gelost en geladen te worden.

Hier ligt nog een stukje in het wegdek.

Bron van de foto Blekersweg: Van stoomtram tot DVM - A.E. van Bergen - H. Zandbergen

 

We hebben een kolom boormachine met nog ouderwetse riem aandrijving gekregen. Deze is geschonken door Klaas Schoemaker.

Hier zijn Thijs Visscher en Jan Huzen aan het werk.

 

Hier is de wagon ontdaan van al het houtwerk en is er al veel roest verwijderd.

 

 

Van Nieuwleusen Synergie ontvingen we check ter ondersteuning voor restauratie van dit Nieuwleuser erfgoed.

 

 

Even een paar plaatjes van wat in feite al oud nieuws is: details van de staat waarin de wagon bij aankomst in de werkgroep verkeerde.

            

---------------------------------------------------

25-07-2017

Nou nog alleen het onderstel !
Was dat maar waar Maar we zijn wel een stukje verder gekomen: een deel van de wagonploeg heeft  dinsdag 25 juli  een bezoek gebracht aan het museum Stoomtrein Katwijk Leiden.
 We werden daar zeer gastvrij ontvangen door Ab Reinders en kregen zelfs een eigen rijtuig met locomotief om ons te verplaatsen. 
Maar buiten die gastvrijheid hebben we ook duidelijk gezien hoe onze wagon eruit moet gaan zien. Geert heeft wat maten overgenomen en we hebben ook inspiratie op gedaan. 
Het museum Stoomtrein Katwijk staat open voor eventuele hulp en advies. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen met het regelen van een stel rails!
 Al et al een boeiend en zinnig bezoek.We blijven contact houden met die club en natuurlijk hebben we ze uitgenodigd voor een bezoek aan Palthehof en onze wagon.
 -------------------------------
 

17-07-2017

Inmiddels heeft ook de pers onze activiteiten rond de wagon ontdekt.

Ziehier het artikel dat in de Meppeler Courant is geplaatst:

--------------------------

11-07-2017

Zoals we eerder meldden: het typenummer van de wagon is gevonden! Na veel gezoek en goed opletten werd het onder de verf op een van de onderdelen van de wagon aangetroffen. Het is typenummer E 33. Van dit type zijn 52 wagens gemaakt en deze dateert uit 1907.
Deze wagon blijkt oorspronkelijk van DSM te zijn geweest en niet, zoals gedacht van EDS (Eerste Drentsche Stoomtram), waarmee DSM in 1935 een fusie aanging. 
Dat is nog een belangrijk gegeven ook, want de oorspronkelijke kleur van de wagen is in dat geval donkerbruin. De EDS-wagens waren grijs. Zonder het typenummer hadden we blijven denken dat het oorsponkelijk een EDS wagen was en hem dus grijs geverfd. Een foutje is voorkomen........

Er is trouwens veel belangstelling voor het project. Vandaag kwam de Meppeler Courant kijken en foto's maken. 

--------------------------------

06-07-2017

Eeerst moet er schoongemaakt worden. Een flink karwei, waar op dinsdag- en donderdagmorgen verschillende mensen mee bezig zijn. De vaste kern bestaat nu uit: Geert, Jan, Gerard, en Thijs.

En het typenummer is gevonden! Daarover later meer!

    

 

   

--------------------------------------------------

19-05-2017

Nog een paar foto's van de wagon. Het was nog niet zo eenvoudig om hem weg te halen......

    

     

 ----------------------------------------------------

13-05-2017

Het stond al heel lang op ons verlanglijstje: bij het museum een wagon plaatsen van de oude trein die langs de Dedemsvaart reed.
En het is gelukt! Simpel was het niet: de betreffende wagon stond in een tuin achter het pand waar nu Albert Hein zit. Er was een flinke truck voor nodig om hem daar uit te krijgen en nu staat hij op een plek waar hij gerestaureerd kan worden.Geert Schoemaker heeft inmiddels uitgezocht dat het een goederenwagon is van de Dedemsvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij uit de serie E, gebouwd tussen 1886 en 1910. Het grootste deel werd gemaakt in Dedemsvaart. De lijn werd in 1947 opgeheven en de wagons verkocht aan een sloopbedrijf. Een deel kwam terecht bij mensen die wel een schuurtje konden gebruiken. Zo ook deze, die Patrick van der Linden vorig jaar aantrof in het huis aan de Burgemeester Backxlaan dat hij kocht. De Historische Vereniging Níj'luusn van vrogger kreeg daar lucht van en kan nu aan het werk.

Dat was en wordt nog een heel avontuur! We houden u op de hoogte!

          

          

       

      

 -------------------------------------------